Dåligdager
Skitdag. Beteendevetare och självmedveten som jag är, kan jag stoltsera med att jag har identifierat flertalet av de faktorer som gör att jag exempelvis faller i tröttgråt när Alma inte vill sova;
HÖST
Jag ÄR en höstkänslig människa. Även om jag varje år försöker intala mig själv att jag ääälskar hösten så kommer nedstämdheten som ett fult och trasigt brev på posten. Typ fullt av räkningar. Eller söndrigt gods.
JOBBSTARTEN NÄRMAR SIG
Som jag nämnt tidigare orkar jag inte riktigt gå in på detta faktum men jag kan säga så mycket att det påverkar mig något jävulusiskt. Kort uttryckt; Ett års föräldraledighet står på inga sätt i paritet med de tolv år jag fick vänta på att få bli mamma.
SÖMNBRIST
Jo. Sisådär en tio månader efter Almaunders ankomst börjar tröttheten komma. Jag har trippat på tonvis av lyckohormoner hur länge som helst men nu, nu börjar verkligheten komma ifatt även den här mamman. Alma sover förhållandevis gott om nätterna men förhållandevis är förhållandevis och störd sömn är störd sömn.
UFO-ÅLDERN
Min ljuvliga dotter far fram i hundranittio med ett enda syfte. Att förstöra. Alltalltallt skall rivas ut och rivas sönder och tuggas och smetas och bankas och... Ja. Och jag hinner förstås inte med. Och min lilla perceptionsstörning gör att jag blir väldigt tröttrött av röra. För vi pratar ju inte om lite stök. Nä. Vi pratar om att under loppet av fem minuter kan ett barn i UFO-åldern trasha ett hem till oigennkännlighet. Och hinner man inte med så hinner man inte med och då står man där tillslut. Slut. Orkar inte plocka upp så mycket som en ballongvisp. Utan tröttgråter en stund istället.
PMS
Har ju kommit tillbaka. Värre än någonsin tidigare, tycks det mig. Jag vidhåller - infertila kvinnor borde åtminstone få slippa PMS. Jävla skit.
PCO-S
Jäpp. I'm back, sucker! väääser den hest. En fantastisk bieffekt av att både ha genomgått mängder av hormonbehandlingar och fått uppleva en graviditet är att jag verkligenverkligen har förstått hur mycket hormoner påverkar vår personlighet. Och alla är vi ju individer och jag har visat mig vara i högsta grad känslig för hormonell påverkan som CURA-doktorn sa när jag blev mer eller mindre suicidal av nässprayen... Så. En utökad testosteronnivå har betydelse. Jag känner mig inte längre harmonisk. Och jag har liksom fått rejäl smak på harmonin som tillstånd.
Kontrollförlust över ätandet
Tyvärr en av PCO-S:s skiteffekter. Jag blir liksom som en kräkfobisk bullimiker. Inte bra. Okej, det hade inte varit bra om jag hade varit en kräkande bullimiker heller, men känslan av att ha förlorat kontrollen är fullkomligt förödande för mitt mående. Jag blir en humorbefriad surargbesviken fru, framförallt. Med komplex. Kasst.
Pank
Förstås. Eftersom jag är den i familjen med högst inkomst innebär föräldraledigheten cirkus 10.000 kronor mindre i månaden. Ut. Och det känns. Verkligen. Självklart är livet med Alma värt varendaste krona men faktum kvarstår. Det är inte roligt att vara fattig.
Ja det var väl ungefär mitt deppaket. Och nu, Isidor, ställer jag mig frågan Får denna vetskap mig att må bättre? Nä. Inte ett skit. Deppen är de facto en irrationell företeelse.
Men eftersom det hela är i högsta grad irrationellt, vet jag att jag mycket väl kan må bättre imorgon. Eller sämre. Vi får väl se.
HÖST
Jag ÄR en höstkänslig människa. Även om jag varje år försöker intala mig själv att jag ääälskar hösten så kommer nedstämdheten som ett fult och trasigt brev på posten. Typ fullt av räkningar. Eller söndrigt gods.
JOBBSTARTEN NÄRMAR SIG
Som jag nämnt tidigare orkar jag inte riktigt gå in på detta faktum men jag kan säga så mycket att det påverkar mig något jävulusiskt. Kort uttryckt; Ett års föräldraledighet står på inga sätt i paritet med de tolv år jag fick vänta på att få bli mamma.
SÖMNBRIST
Jo. Sisådär en tio månader efter Almaunders ankomst börjar tröttheten komma. Jag har trippat på tonvis av lyckohormoner hur länge som helst men nu, nu börjar verkligheten komma ifatt även den här mamman. Alma sover förhållandevis gott om nätterna men förhållandevis är förhållandevis och störd sömn är störd sömn.
UFO-ÅLDERN
Min ljuvliga dotter far fram i hundranittio med ett enda syfte. Att förstöra. Alltalltallt skall rivas ut och rivas sönder och tuggas och smetas och bankas och... Ja. Och jag hinner förstås inte med. Och min lilla perceptionsstörning gör att jag blir väldigt tröttrött av röra. För vi pratar ju inte om lite stök. Nä. Vi pratar om att under loppet av fem minuter kan ett barn i UFO-åldern trasha ett hem till oigennkännlighet. Och hinner man inte med så hinner man inte med och då står man där tillslut. Slut. Orkar inte plocka upp så mycket som en ballongvisp. Utan tröttgråter en stund istället.
PMS
Har ju kommit tillbaka. Värre än någonsin tidigare, tycks det mig. Jag vidhåller - infertila kvinnor borde åtminstone få slippa PMS. Jävla skit.
PCO-S
Jäpp. I'm back, sucker! väääser den hest. En fantastisk bieffekt av att både ha genomgått mängder av hormonbehandlingar och fått uppleva en graviditet är att jag verkligenverkligen har förstått hur mycket hormoner påverkar vår personlighet. Och alla är vi ju individer och jag har visat mig vara i högsta grad känslig för hormonell påverkan som CURA-doktorn sa när jag blev mer eller mindre suicidal av nässprayen... Så. En utökad testosteronnivå har betydelse. Jag känner mig inte längre harmonisk. Och jag har liksom fått rejäl smak på harmonin som tillstånd.
Kontrollförlust över ätandet
Tyvärr en av PCO-S:s skiteffekter. Jag blir liksom som en kräkfobisk bullimiker. Inte bra. Okej, det hade inte varit bra om jag hade varit en kräkande bullimiker heller, men känslan av att ha förlorat kontrollen är fullkomligt förödande för mitt mående. Jag blir en humorbefriad surargbesviken fru, framförallt. Med komplex. Kasst.
Pank
Förstås. Eftersom jag är den i familjen med högst inkomst innebär föräldraledigheten cirkus 10.000 kronor mindre i månaden. Ut. Och det känns. Verkligen. Självklart är livet med Alma värt varendaste krona men faktum kvarstår. Det är inte roligt att vara fattig.
Ja det var väl ungefär mitt deppaket. Och nu, Isidor, ställer jag mig frågan Får denna vetskap mig att må bättre? Nä. Inte ett skit. Deppen är de facto en irrationell företeelse.
Men eftersom det hela är i högsta grad irrationellt, vet jag att jag mycket väl kan må bättre imorgon. Eller sämre. Vi får väl se.

10 Comments:
Gick in för att kommentera ditt tapet-inlägg, men lägger kommentaren här istället då även jag har EN HELVETESDAG.
Först: du känner väl till tapetbutiken bakom triangeln här i Malmö?
Sen: Om 45 minuter ska vi ha seminarium om min D-uppsats och jag mår illa av nervositet. Det var för satiken 2 år sen jag skrev den. I've moved on, så att säga...
Dessutom strular det lite lätt (kommunikationsproblem - you've gotta love it) med min tjejja och hon är för fan i Afrika.
För det tredje skulle en gullekompis kommit från Berlin och hälsat på imorgon, men nu ringde hon och sa att hon inte fått nån bussbiljett.
Ja, helvetesdag alltså.
Blä.
Usch! Stackars!!! Jo, Afrika är för långt bort, alldeles särskilt när det strular :o(
Om det kan glädja dig det minsta så kan jag säga att jag har dragit ett par gånger på smilbanden när jag tänkt på din kommentar om att det finns universitetsstudenter som är född '88.. "88:an det är ju en GLASS!" hihihi.
Och tapetbutiken känner jag förstås till, men jag kan inte komma på vad den heter. Men då jag bor ca 200 m därifrån är det ju inte så svårt att kolla upp den saken. Eller jo, det är ju just det. Idag är 200 m på TOK för långt. Skönt att veta att man inte är ensam om helvetesdagar även om jag inte önskar någon annan att ha det tungt. Du fattar.
Blä, var ordet.
UPPDATERING:
okej, nu är helvetesdagen nere på två punkter (tjejja-strul och berlinbussproblem).
Seminariet gick bra och jag var iscool (och apsnygg i min nya svarta skjortklänning och nya jeans) (det ÄR viktigt att vara snygg när man är nervös).
Ska hem och "ta hand om mig" ikväll. Dricka vin som är kvar från inflyttningsfesten, bada och lyssna på Feist på hög volym.
Hoppas du också får en fin kväll!
/M
När man blir deppig tappar man ofta aptiten har jag märkt. Alltså, den där sunda aptiten som får en att laga en god och näringsriktig måltid. Då blir man ännu deppigare. Man tar gärna en bit choklad för att "få unna sig något", men chokladen smakar ju bara bra när man är glad. Så då får man dåligt samvete för att man ätit skit som inte ens var god, och någon middag blir det ju lik förbannat inte.
Om man i det läget stålsätter sig och presterar Mat och äter den, så brukar det blir lite mindre dåligt en stund. I min värld iallafall. Hoppas ett praktiskt, rakpåsaktips kan hjälpa något lite. Men, nej. Det gör det nog inte.
Det är synd om min mamma också. Inte nog med att det är oktober. Garderoben hon planerat i flera månader och ansträngt sig mycket för och pröjsat massa pengar för rasade plötsligt över hennes fingrar och gick sönder.
Välkommen till höstdepparklubben, Saring Raring
Här kommer en lågkalorivirtuell chokladkaka och några varma pössar och kramar från en höstdeppardonna till.
Måste bara kort kommentera innan jag faller i djup sömn att jag satt och nickade och nickade och började säga JA JA JA högt för mig själv när jag läste om barn i UFO-åldern.
PREEEECIIIIS så har jag det också hela dagarna. Banka riva slita bita banka riva slita bita...
GAH!!!!
//M
UFO-åldern går över fortare än du hinner blinka, var så säker. Snart har du en tonåring och fattar inte att det gick så fort.
För övrigt är hösten en rutten jävla årstid som borde förbjudas.
Word verification: nanso
Det är ju ett klädmärke! Rätt snygga kläder till och med. Har du smygreklam på din blogg nu?
Helena:
Näpp! Så här är det: (hade det varit ok med ett semikolin här? Jag tänker MYCKET på detta skall du veta!) Nanso hade en fantastiskt fin, solgul omlottklänning med liten puffärm i sin vårkollektion som kostade lite för mycket för min föräldrapenning men som jag och maken bestämde att jag skulle "unna mig" efter målviktssuccé. När nästanmålviktssuccén var ett faktum var klänningen borta. Slut på lagret. Modellen heter Paulakukka, ett jäkligt ekivokt namn om du frågar mig. Hur som helst. Jag tar för givet att Nanso har sökt upp mig, manipulerat min WV och skriver upp det på min näsa i ren och skär jävulskap.
Hur var det nu? "Bara för att du är paranoid betyder det inte att de inte är ute efter dig"...
Vad taskiga Nanso verkar vara! Jag ska genast sluta handla där. Men hittar jag någonsin en klänning av vilket märke som helst med ett namn som är tillnärmelsevis så snuskigt som Paulakukka så köper jag den på stört. Jag tar två förresten, så får du den ena.
Kolon var förresten helt rätt i det läget. Semikolon hade inte varit så bra.
JIPPIEEE!!! Du är helt utan konkurrens den snällaste översättaren jag vet!!! Och den enda, MEN det förtar VERKLIGEN inte värdet! Ett extra JIPPIE också till mitt korrekta användande av kolon. Nu skall jag skriva ett semikolininlägg. Till din ära.
WV: dufhppe. Vem fan är Fhppe? Vi brukar kalla varandra shppe. Men det är inte politiskt korrekt. Alls
Skicka en kommentar
<< Home