fredag, oktober 13, 2006

Härmapor

Det här tycker jag är justprecis huuur konstigt som helst! Alltså, jag förstår verkligen inte. Att vara ett band som låtsar att de är ett band och tjäna pengar på att härma det bandet samtidigt som det band som de härmar fortfarande är vid liv och aktiva... Varför då?

Okej. Jag kan köpa att Pink Floyd-älskande musiker startar ett litet coverband på hobbynivå för att det är så underbart och roligt att få spela intelligent och relativt avancerad popmusik och jag kan även köpa att detta hobbyband med Pink Floyd-älskande musiker har spelningar för sina grannar i Skog som alldeles förbluffade får lov att hänföras åt att de nästan har fått uppleva en Pink Floyd-spelning. Men jag köper inte att man som ett härmband turnerar runt och håller härmkonserter långt hemifrån för 290 pix biljetten för att bjuda publiken på "en liknelse som är svår att skilja från originalet."

Det är som om jag skulle ta och dra igång en turné där jag "hyllar" exempelvis Anna-Lena Brundin genom att planka väl valda delar av hennes shownummer med en inövad dialekt som är "svår att skilja från originalet", döpa min egen show till A-L Brundin - en hyllning till Anna-Lena Brundin, hyra Slagthuset i Malmö och ta 290 pix per biljett. Tja... Nu när jag skrev ner det verkar det ju inte så dumt faktiskt!

Åkäj. Jag erkänner. Jag har betalat pengar, dock inte så mycket, för att se ett tribute-band för några år sedan. Då handlade det om Frank Zappa men han är ju liksom död. Rör inte ens på sig. Svårt att se honom in the flesh så att säga. Och jag menar att denna omständighet är förmildrande.

Men Pink Floyd lever, om än inte i absolut originaluppsättning. Så frågan kvarstår:
Varför då?