söndag, september 02, 2007

Stickin' with the plan!

Jag har lyckats hålla mig till planen och därmed haft en väldigt skön helg. I fredags kväll, efter invigningsfesten som beskrivits nedan, somnade Almaunder fint och förnöjt i sin säng klockan 19.15 och ett underbart lyckolugn fyllde mig. Jag slösurfade lite, tittade på extreme home makeover som jag aldrig får se på annars utan en skitsur S osandes omkring mig*. Därefter ett långt bad och så i säng klockan nio.

Halv sju i lördags väcktes jag så av en strålande Alma. Pussar och kramar och mildaste heeej mamma! heeej mamma! Mamma heeej! Frukost med havregrynsgröt och sedan var vi laddade för en heldag med utflykt. Vi började i Humlans parklek (humlegården), i mitt tycke Stockholms trevligaste lekplats åtminstone vad gäller miljö och lekutbud. Vid elvatiden gick vi till Sturegallerians café och åt lunch - kyckling till mig och pannkakor till Alma. Så var det dags för lunchvila i vagnen medan jag gick ned mot Dramaten för att möta födelsedags-Å med familj för gemensam promenad till Skansen.

En komisk sak hände på väg ner mot Dramaten. Just när Alma var på väg att slockna tutade vaktparaden förbi med dunder och brak vilket förstås gjorde att jag stannade till i backen intill en herrekiperingsaffär av den fiiinare kalibern. Butiksinnehavaren stod utanför butiken och då vi fick ögonkontakt sa jag något i stil med ja det kanske inte är så strategiskt lämpligt att köra ner ett insomnande barn rätt i vaktparaden. Och se, han blev jätteglad över mitt tilltal! Han hade nämligen väntat på att få lufta alla sina tankar om regeringens nedbantning av försvarsmakten, visade det sig och eftersom jag lite grand var fast på stället tills paraden var över passade han minst sagt på.

Han: Jaaa. Nu får man ju seee hur länge vi haaar någon paraaad över huvud taaaget.
Jag: Eh, ja.. ?
Han: Jaaa, det är ju alldeles förfääärligt. Inte saaant?
Jag: Eh, jo.. ? Eller, hur menar du?
Han: Det är ju barockt att man haaar ett så kortsiktigt perspektiiiv. Nog är det freeedliga tider just nuuu, men man veeet ju aldrig. "Han där borta" (åsyftandes "ryssen") håller sig förvisso i skinnet just nuuu, men det vet man ju aldrig! Honom vet man ju aaaldrig var man haaar.
Och deeet har man ju förstått att Sverige hade aaaldrig varit vad det är idaaag utan vårt fiiina försvaaar. Tänk om man i forna tiiider dragit i kriiig med femtusen man, paha! Det hade sett ut det! Nej, förfääärligt är vad det är. Inte sant?
Jag: Eh, jo.. Nu har visst paraden passerat, nu får vi nog gå vidare. Trevlig helg.
Han: Ja, detsamma. Hej då då.

Det kan liksom kännas så exotiskt att flanera på östermalm! Inte sant?

Väl vid Dramaten fick jag en stund i solen och när vännerna anslutit promenerade vi till Skansen. Alma vaknade efter en inte tillräcklig vila, men lagom till Skansenentrén och vistelsen där blev hursomhelst fantastiskt lyckad. Hon åkte sitt livs första riktiga karusell i form av flygande flygplan, därefter slänggungorna två gånger tillsammans med kompisen August. De hade nog kunnat åka i timmar! Hon är väldans orädd det där lilla trollet.

Efter att vi försökt se lite låtsasvilda djur inträngda i små trånga låtsasnaturburar utan att lyckas hade Alma nått gränsen för vad hon klarar av. Så vi begav oss hemåt, jag och Alma. Trodde jag! Det visade sig att vi gick ut lite snett vilket resulterade i en powerwalk på åtta kilometer under en timme och tio minuter med en idogt sjungande Alma i vagnen. När jag kämpade på i off road-terräng på Gärdet tackade jag min lyckliga stjärna för att vi ändå valt att lägga lite pengar på en rejäl sulky.. Det var så in i bängen tungt!

Väl hemma lagade jag indiska wraps och därefter var det dags för Bollibompa, bad och godnatt. Även gårdagens läggning gick fint och smidigt och Alma slocknade 19.15. Efter att jag sett The pursuit of happyness med Will Smith somnade jag gott klockan 22.00.

Morgonen har desvärre varit gnällig så det blev till att lägga Alma redan på förmiddagen. Jag tror dock att hon kommer att vara sitt vanliga glada jag när hon vaknar igen. Det brukar fungera att liksom starta om henne på det här viset.

Nu skall jag njuta av att plocka lite med kläder och stök alldeles ostört!

Jag känner mig nöjd. Stickin' with the plan! Doin' my thang!


*Han tycker att hela programidén är fullkomligt vidrig. Förkastligt. Ja?! Och?! Det är just det som är så bra! säger jag.

6 Comments:

Blogger Isidor said...

Go go!
Planer är så bra.

02 september, 2007 12:29  
Anonymous Anonym said...

Åh vilken härlig helg ni har haft!
Du får inte skrivande så målande om Stockholm... Som gammal stockholmare får jag enorm "hemlängtan" och saknar allt det där man har precis "utanför dörren"... Allt man kan göra, hitta på och se...
*kramar*

02 september, 2007 12:43  
Blogger Anna said...

Låter härligt och bra. Sömn är läkande och härlig barntillvaro utan krav också.

För att inte tala om Extreme home makeover som jag ALDRIG får se eftersom vi inte har den kanalen. Men snart börjar Idol, joddeladihooo... ungefär samma sak :-)

02 september, 2007 12:57  
Blogger FruW said...

Du är så DUKTIG! Tror att jag skall låta mig inspireras och skaffa mig en plan jag också. För ibland behöver man ju påminna sig själv om vad man har och inte bara om det man inte har.

Massor av kramar till världens bästa Saring!

02 september, 2007 14:46  
Blogger Helga said...

Det jag blir allra mest impad av är att du går och lägger dig så tidigt! Det lyckas jag aldrig med trots alla goda föresatser. Innerst inne är jag fortfarande del lilla tjejen som lekte tystare och tystare ju närmare läggdags det blev, i den fåfänga förhoppningen att mamma skulle GLÖMMA att det var läggdags. Det gjorde hon (nästan) aldrig.

Har gått förbi Humlan och konstaterat att den ser väldigt trevlig ut. Q var dock inte med och lär inte vara det heller, det är en bit bortanför våra jaktmarker.

Visst är Skansen kul?!

02 september, 2007 20:42  
Blogger Saring said...

Att jag går och lägger mig tidigt behöver du näppeligen bli impad över Helga! Jag ä l s k a r att sova. Älskarälskarälskarääälskar! Och det har verkligen ingenting att göra med min relation till livet. Det är en strikt fysisk fråga i mitt fall. Jag får snarare försöka hålla mig ifrån att gå och lägga mig samtidigt som Alma.

Däremot har jag inga svårigheter att vara uppe sent. Det är inte så mycket att jag blir trött som att min kropp älskar att sova. Hm, jag märker nu att jag inte förstår mig själv i det här. Får fundra lite.

Ja, skansen är bra men jag tror att jag gillar humlan mer :-) Det bästa med skansen är de vilda men tama ekorrarna! Och att det är så billigt. MOWAHAHAHAHAAAAAAA. Skojar bara.

02 september, 2007 20:54  

Skicka en kommentar

<< Home