Röstlös men aldrig mera tröstlös
Jag var i Prag tisdagonsdag och gjorde en insats. Det blev bra och var justprecis så fantastiskt nervkittlande som jag hade hoppats. Känslan inför var lite av slaget skärpta sinnen eller försvinnen. Ja okej då, jag kom på det just nu och det var väl inte helthelt perfekt, men ni fattar.
Det är så nytt för mig det här med att vara arbetsgivarrepresentant. From the head quarters. I mitt tidigare arbetsliv har jag varit opartisk och nu är jag partisk. Det är betydligt svårare att skapa ett tillitsfullt diskussionsklimat när man faktiskt representerar dem som säger nu är det vinna eller försvinna som gäller. Betydligt svårare. Och det är justprecis vad jag gillar det! Svårt är bra. Svårt skärper mina sinnen och gör att jag ger extra. Extraextra. Svårt är stimulerande och euforiskt när de skärpta sinnena leder till att jag gör det svåra så att det ser lätt ut. Då blir svårt lätt. I efterhand. Svårt blir roligt. Roligt är bra.
Men i Prag blev jag väldigtväldigt förkyld. Förkyld med dunder och brak. Och allt har satt sig i halsen så rösten har flugit sin kos vilket förstås leder till att jag inget hellre vill än att ringa upp gamla vänner som jag inte pratat med på alldeles för länge. Just prata vill jag eftersom det inte går. Eller, rättare sagt, jag vill inte prata under rådande omständigheter men jag vill att de rådande omständigheterna inte skall vara så jävla rådande. Om man säger så istället.
Alma var magsjuk igår och har därför varit hemma med mig idag. Hon har varit oförskämt pigg men frågan är hur länge eftersom hon med största sannolikhet blivit smittad av min sjuka under dagen. Det är så jäsikens omöjligt att låta bli att pusspussa på henne i stort sett hela tiden. Nåväl. Min röst har behövt vila men det är sannerligen inte helt enkelt att vara tyst i Almaunders närhet! Hon pratarpratar oavbrutet och det går bara inte att vara tyst. Det går inte att vara tyst när man är kär. Och kär är jag. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH!!!!!!!! Så kär.
Vi har så mycketmycket att prata om. Mössor och byxor och kläder över huvud taget och om man skall gå eller hålla eller åka och om det blåser eller regnar, om det är kallt eller varmt och vilken mat vi äter och om den är kall eller varm och när bollibompa kommer och om man egentligen är rädd för räddningsbåten Elias eller inte och vad som kommer innan fyrafem och tre. Ja. Så mycket.
Därför har rösten inte fått vila som den borde men själen har fått mer än tusenfalt tillbaka.
I soffan. Hon kastar sig över mig. Spontant.
Myyyyyys, mamma! Myyyys!
och där. Då. Kommer det. Hon kramar mig hårthårt och säger det vackraste ord jag någonsin hört.
Älskar..
Vad säger du älskling?
Älskar. Mamma.
Svindlande.
Det är så nytt för mig det här med att vara arbetsgivarrepresentant. From the head quarters. I mitt tidigare arbetsliv har jag varit opartisk och nu är jag partisk. Det är betydligt svårare att skapa ett tillitsfullt diskussionsklimat när man faktiskt representerar dem som säger nu är det vinna eller försvinna som gäller. Betydligt svårare. Och det är justprecis vad jag gillar det! Svårt är bra. Svårt skärper mina sinnen och gör att jag ger extra. Extraextra. Svårt är stimulerande och euforiskt när de skärpta sinnena leder till att jag gör det svåra så att det ser lätt ut. Då blir svårt lätt. I efterhand. Svårt blir roligt. Roligt är bra.
Men i Prag blev jag väldigtväldigt förkyld. Förkyld med dunder och brak. Och allt har satt sig i halsen så rösten har flugit sin kos vilket förstås leder till att jag inget hellre vill än att ringa upp gamla vänner som jag inte pratat med på alldeles för länge. Just prata vill jag eftersom det inte går. Eller, rättare sagt, jag vill inte prata under rådande omständigheter men jag vill att de rådande omständigheterna inte skall vara så jävla rådande. Om man säger så istället.
Alma var magsjuk igår och har därför varit hemma med mig idag. Hon har varit oförskämt pigg men frågan är hur länge eftersom hon med största sannolikhet blivit smittad av min sjuka under dagen. Det är så jäsikens omöjligt att låta bli att pusspussa på henne i stort sett hela tiden. Nåväl. Min röst har behövt vila men det är sannerligen inte helt enkelt att vara tyst i Almaunders närhet! Hon pratarpratar oavbrutet och det går bara inte att vara tyst. Det går inte att vara tyst när man är kär. Och kär är jag. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH!!!!!!!! Så kär.
Vi har så mycketmycket att prata om. Mössor och byxor och kläder över huvud taget och om man skall gå eller hålla eller åka och om det blåser eller regnar, om det är kallt eller varmt och vilken mat vi äter och om den är kall eller varm och när bollibompa kommer och om man egentligen är rädd för räddningsbåten Elias eller inte och vad som kommer innan fyrafem och tre. Ja. Så mycket.
Därför har rösten inte fått vila som den borde men själen har fått mer än tusenfalt tillbaka.
I soffan. Hon kastar sig över mig. Spontant.
Myyyyyys, mamma! Myyyys!
och där. Då. Kommer det. Hon kramar mig hårthårt och säger det vackraste ord jag någonsin hört.
Älskar..
Vad säger du älskling?
Älskar. Mamma.
Svindlande.

11 Comments:
Finaste fina ni!
Åh Saring, visst är det fantastiskt! Det är en helt obeskrivlig lycka att få höra de där orden.
Vi har inte haft någon rolig vecka. Killarna är förkylda och maken och jag har fått ovälkommet besök av ett läskigt urdjur som heter Giardia Lamblia. Vi har krälat på golvet av magsmärta. Tur det finns antibiotika!
Krya på er du och Almaunder!
Kryipåishälsning och hoppas du blir friskus till söndag :-)
ååååååååååååh, blir helt tårögd. storstort!
kom egentligen in för att säga att din kommentar hos tingeling var så genomunderbart tipptoppfin. Fantastiska kloka du som skriver så rätt,omtänksamt och fint.
KRAM
Barn är underbara...våra ligger högt upp på underbarast lsitan...så är det nog
Åh - tårögd blir jag med. Njut! Kram. // Erica.
Tårögd var bara mellanordet.
Älska. Mamma.
Världens viktigaste ord. Och båda sagda tillsammans.
Tusen tack för dina underbara ord på min blogg.
AAAH TÅRTAJM!!!!
goaste lilla Almaunder!//M
Du har helt enkelt begåvats med ett väldigt fint barn. Det är nog egenskaper som i någon mening är ärftliga. Tänk på det...
Och nästa gång vi ses, ska du påminna mig om en CD med högupplösta bilder...
Tack för din tanke Sara!
Återkommer till dig när denna helvetesresa är över. Har ont men jag kommer tillbaka, Lovar.
Kram från en mörbultad Mariamamma
Vet du att jag gråter lite när jag läser ditt inlägg. Jag sa det till min 13-åring igår ... när hon inte ville ha en kram och nära puss och godnatt ...
"Det är slut med det där nu" sa jag ... "näe mamma, det kanske kommer tillbaka men inte just nu ..."
Och vad vill jag säga till dig ...?
Ta vara på varje stund. Det är precis så svindlande som du beskriver det. Precis så.
Och svindlande kort tid.
Skicka en kommentar
<< Home