lördag, september 15, 2007

Hemma

När jag kom för att hämta Almaunder igår på dagis kunde hon knappt se på mig. Ögon fyllda av smärta och svek. Hon skruvade på sig och verkade vilja krypa ur skinnet. Då jag lyfte upp henne i famnen gallskrek hon med en gråt som aldrig förr varit adresserad till mig.

Svikarmamma.

Det var tungt men lungt. Kan man skriva så? Det var som om jag betraktade min egen hjärtsmärta lite på håll men att hjärnan där och då var så mycket mer starkröstad. Jag förstod henne. Och jag respekterade hennes känsla. Jag stod mitt kast men stod också kvar framför henne. Sade, visade att jag är här nu. Mamma är hos dig nu. Som jag har saknad dig min älskling. Mamma är här nu.

Så vände hon. Sakta. Och väl hemma blev hon babisch. En litenliten babisch som skulle ligga i min famn med käcke om sig. Jag fick inte göra någonting, inte gå någonstans.
Mamma! Babisch..
Vill du vara mammas bäbis?
Jaa..
Kom då, älskling.
Så i famnen i en halv minut eller så.
Näää.. Kätta!
Ska du klättra? Ja, gör det!
Nä, babisch..
Okej, du är mammas bäbis.
Nunga!
Skall mamma sjunga?
Jaa.. Oäää, oäää..
Åh, det var en ledsen liten bäbis, kom skall mamma trösta! "Nu i ro somna in.."
osv.. osv..

Läggningen innebar en större närhetskris och idag skall vi fortsätta på temat Återetablera tillit och trygghet.

4 Comments:

Blogger Kapybaran said...

Saring, fantastiska människa! När du skriver om dig och Almaunder blir jag varmvarm i hjärtat. så levande, så bra, så rätt.

lyckos Almaunder som har en så fenomenal mamma. ett mammaunder!

och: du borde göra något av ditt skrivande, du har en underbar hand med språket.

stor kram!

15 september, 2007 12:08  
Blogger Saring said...

Tack för orden.. Just nu behövs de.
Kram

15 september, 2007 13:18  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår och känner med dina ord.....

Förra veckan var för mig en vanlig arbetsvecka... en ny vanliga arbetsvecka, så som det ska vara nu.

Den försvann i ett nafs, och tiden med barnen var aaaaaaaaalldeles för liten!!!! Jag får nästan lite panne när jag tänker tillbaka på de få minutrar vi fick tillsammans vissa kvällar!!

och då gör det extra ont när de inte vill vara med oss... som både Alma o August visade....

Guh!//M

16 september, 2007 20:16  
Anonymous Anonym said...

Hej Sara,
Här kommer ett inlägg från en gammal klasskamrat som numera har far din som chef.
Jag hoppas att allt är jättebra med dig och din familj, det verkar iallafall rätt bra av vad jag kan avläsa i din blogg. Ha en fortsatt underbar och strålande dag!
//Cyrus Stewart

04 oktober, 2007 11:36  

Skicka en kommentar

<< Home